Off we go! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jisha Visser - WaarBenJij.nu Off we go! - Reisverslag uit Lima, Peru van Jisha Visser - WaarBenJij.nu

Off we go!

Door: Jisha Visser

Blijf op de hoogte en volg Jisha

22 Februari 2016 | Peru, Lima

Afgelopen zaterdagochtend was het dan zover: na lang te moeten hebben gewacht stapte ik dan eindelijk het vliegtuig in op weg naar Lima, Peru. Helaas ging dat wat minder voorspoedig dan verwacht. Woensdagavond ben ik namelijk ziek geworden en heb ook ik de griep te pakken. Toch ben ik gewoon gegaan, en nu (maandagmiddag) ben ik nog rustig aan het uitzieken. Ondertussen heb ik nog niet ontzetend veel gezien van de stad en het land, maar wel een heleboel leuke dingen meegemaakt.

Na uitgezwaaid te zijn op Schiphol door mijn gezin en opa en oma kon ik me voorbereiden op een vlucht van ruim 12 uur, zo ongeveer naar de andere kant van de aarde. Ik ben nog nooit zo ver weggeweest, dus het was even afwachten of ik het een beetje zou trekken. Gelukkig wel, met een beetje slaap, wat films kijken en af en toen wat eten gingen die 12 uur nog aardig snel voorbij.

Toen we uiteindelijk arriveerden op Jorge Chavez Airport in Lima, was het een spektakel van taxichauffeurs: allemaal wilden ze je heel graag een ritje aanbieden. Ik had op internet gelezen dat niet alle taxichauffeurs in Peru even betrouwbaar zijn (laat staan hun half kapotte auto's), dus nam ik de officiele staatstaxi. Die kost overigens ook maar 15 euro voor een rit van 50 minuten, dus voor het geld hoef je het niet te laten.

De rit die ik daarna heb meegemaakt zal ik niet snel meer vergeten. Zo'n ongelooflijk chaotische stad maak je niet vaak mee. Iedereen toetert, seint, rijdt door elkaar en snijdt elkaar af. Soms lopen er mensen door het verkeerd heen, maar ook fietsers en soms zelfs dieren. En als iemand bij zijn eindbestemming is, gaat hij gewoon midden op de weg stilstaan om rustig uit te stappen en eventueel wat bagage naar binnen te brengen. Heel aparte ervaring.

Door mijn taxichauffeur werd ik netjes afgezet bij mijn hostel, waar ik de afgelopen twee nachten heb geslapen. Het is hier prima, redelijk schoon en aardige mensen. Voor de rest is het weer wel prettig: een graad of 27, gedeeltelijk bewolkt en een heerlijk fris windje. Enige nadeel is dan de smog die hier de hele dag hangt. Volgens mij rijdt niemand hier op loodvrije benzine en wordt al dat lood rechtstreeks onze lucht ingeslingerd. Maar ja, dat hoort er denk ik bij in een stad van 7 miljoen mensen met niet de meest rijke bevolking.

De wijk waar ik verblijf is Miraflores, de toeristische wijk van Lima. Het is hier veilig en schoon - echt schoon. Iedereen die hier een winkel of restaurantje heeft, staat ongeveer elke 30 minuten zijn straatje schoon te vegen. Beetje overdreven, maar wel prettig om rond te lopen.

Gister heb ik eigenlijk de hele dag in bed gelegen, omdat ik me nog niet echt goed voelde. Gelukkig sliepen er een vrouw en haar dochter bij me op de kamer, die heel zorgzaam waren. Ik kreeg elk uur een kop limoenthee toegediend, en moest goed blijven liggen. Het heeft wel geholpen, want vandaag ben ik alweer iets energieker. Helaas zijn ze nu weg en zal ik mijn eigen limoenthee moeten zetten... :)

Morgen ga ik waarschijnlijk de stad even verkennen. Ik wil sowieso de wijk nog doorlopen want er schijnen hele mooie parken te zijn, en ook het strand wil ik even zien. Voor de rest schijnt er niet ontzettend veel te doen te zijn in Lima, dus ik ga woensdag of donderdag verder reizen naar Ica, een stad in de Peruaanse woestijn. Ik zal dan ook wat foto's erbij zetten.

Adios!

Jisha

  • 23 Februari 2016 - 12:16

    Jan De Bruin:

    Tjonge, heel wat afgereisd vroeger. Maar nooit andere mensen op mijn kamer gehad.
    Ben benieuwd naar Ica. Sterkte met de limoen thee.
    Jan

  • 23 Februari 2016 - 12:38

    Betty:

    Hee Jisha, hopelijk ben je nu aardig opgeknapt. zodat je lekker aan je avontuur kan beginnen.
    Veel limoen thee drinken dus. Veel succes met je reis naar Ica. Ben benieuwd naar je foto,s.
    Betty

  • 24 Februari 2016 - 21:26

    Klarinda Mons:

    Hoi Jisha.
    Leuk je te volgen. Hoop dat je weer een beetje opgeknapt bent. Heel veel plezier en een goede reis.
    Groet Klarinda Mons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jisha

Reizende in Peru en Bolivia van 20 februari t/m 16 april 2016.

Actief sinds 22 Feb. 2016
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 3244

Voorgaande reizen:

22 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

20 Februari 2016 - 16 April 2016

Peru + Bolivia 2016

Landen bezocht: